گیاهان دارویی که به درمان اندومتریوز کمک می کند

درمان گیاهی کیست اندومتریوز, گیاهان دارویی اندومتریوز, گیاه دارویی برای درمان اندومتریوز

درمان اندومتریوز در طب سنتی

 

5 داروی طبیعی که به درمان اندومتریوز کمک می کنند

برخی از گیاهان دارویی به دلیل خواصی که دارند می توانند به زنان مبتلا به اندومتریوز کمک کنند. در این مطلب گیاهانی را که به درمان اندومتریوز کمک می کنند را قرار داده ایم.

از زمان های قدیم، برخی از داروهای گیاهی مکملی برای مبارزه با اندومتریوز در نظر گرفته شده است. اگرچه آنها انتخاب اولی نیستند، اما مصرف آنها می تواند به تنظیم تولید هورمون و کاهش علائم کمک کند. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به گیاهانی که به درمان اندومتریوز کمک می کنند.

 

تخمین زده می شود که این بیماری زنانه بین 10 تا 15 درصد از زنان در سنین باروری را تحت تاثیر قرار می دهد. علاوه بر این، در 70 درصد از زنان مبتلا به درد مزمن لگن وجود دارد.  

 

اندومتریوز چیست و چه علائمی دارد؟

اندومتریوز یک بیماری خوش خیم است که در سنین باروری زنان ظاهر می شود. زمانی که بافت آندومتر در نواحی خارج از حفره رحم مانند تخمدان ها، شکم یا روده رشد می کند.

این بافت نابجا – مشابه اندومتر – باعث یک پاسخ التهابی مزمن و تشکیل ساختارهای اسکار می شود که تمایل به تغییر آناتومی لگن زنان دارد.

 

اگرچه گاهی اوقات بدون علامت است، اما معمولاً با علائم زیر ظاهر می شود:

– ناباروری

– درد مزمن لگن

– خونریزی غیر طبیعی رحم

– دیسمنوره (قاعدگی دردناک)

– دیسپارونی (درد در حین مقاربت)

همانطور که در تحقیقات نشان داده است، علل دقیق آندومتریوز هنوز شناخته شده نیست. با این حال، اعتقاد بر این است که به دلیل تغییرات هورمونی، به ویژه با استرادیول و استرون رخ می دهد.

 

یکی از فرضیه ها این وضعیت را به دلیل قاعدگی پسرفته توضیح می دهد. این بدان معناست که خون قاعدگی (که دارای سلول‌های آندومتر است) به جای بیرون راندن از لوله‌های فالوپ به داخل لگن باز می‌گردد. در نتیجه سلول ها به دیواره های لگن می چسبند و در آنجا تکثیر و ضخیم می شوند.

 

سایر عوامل مرتبط به شرح زیر است:

– ژنتیک

– اختلالات سیستم ایمنی

– سیکل های قاعدگی طولانی مدت

– شروع زودرس دوره قاعدگی

– شاخص توده بدنی پایین

– ابتلا به بیماری های دستگاه تناسلی

 

گیاه دارویی برای درمان اندومتریوز, درمان اندومتریوز در طب سنتی, درمان اندومتریوز

اندومتریوز چیست

 

درمان های احتمالی اندومتریوز

قبل از آشنایی با گیاهان دارویی که به اندومتریوز کمک می کنند، مهم است که درمان های پزشکی اصلی برای این بیماری را مرور کنید. با توجه به پیچیدگی آن، اولویت بندی مشاوره های پزشکی و معیارهای متخصص ضروری است.

هنگامی که با معاینه لگن، سونوگرافی یا سی تی اسکن بیماری اندومتریوز مشخص شد، متخصص زنان ممکن است موارد زیر را پیشنهاد کند:

– داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs)

– درمان هورمونی (داروهای ضد بارداری، پروژسترون، آگونیست ها و آنتاگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین یا مهارکننده های آروماتاز)

– جراحی (لاپاراسکوپی، لاپاراتومی یا هیسترکتومی )

– درمان باروری

– تغییر سبک زندگی (عمدتاً رژیم غذایی و ورزش)

 

موارد فوق را می توان با داروهای طبیعی مانند برخی از داروهای گیاهی تکمیل کرد. با این حال، بسیار مهم است که با پزشک خود مشورت کنید، زیرا برخی از گیاهان ممکن است تداخل دارویی داشته باشند.

 

گیاهان دارویی برای درمان اندومتریوز  

1. اسطوخودوس

اسطوخودوس یکی از گیاهان دارویی است که برای آندومتریوز توصیه می شود. هم گل و هم اسانس آن می تواند به تسکین درد قاعدگی کمک کند. 

 

اندومتریوز چیست, اندومتریوز, بیماری اندومتریوز

درمان اندومتریوز با گیاه اسطوخودوس

 

چگونه از آن استفاده کنیم؟

استفاده از ماساژ رایج ترین راه برای استفاده از این گیاه است. برای انجام این کار، باید آن را در یک روغن حامل که می تواند روغن نارگیل، بادام یا زیتون باشد. به نسبت 6 قطره در هر قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) رقیق کنید.

هنگامی که مخلوط درست شد، می توانید آن را با حرکات دایره ای ملایم به ناحیه لگن بمالید.

گزینه دیگر این است که از گیاه جوشانده و سپس بخارات آن را استنشاق کنید. اعتقاد بر این است که عطر آن اثر آرام بخش دارد.

 

2. زنجبیل 

زنجبیل به دلیل خواص ضد درد و ضد التهابی که دارد به تسکین علائم آندومتریوز کمک می کند. مصرف خوراکی این گیاه درد مرتبط با قاعدگی را کاهش می دهد.

 

اندومتریوز چیست, اندومتریوز, بیماری اندومتریوز

درمان اندومتریوز در زنجبیل

 

چگونه از آن استفاده کنیم؟

در این مورد، به سادگی یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده (15 گرم) را به یک فنجان آب جوش (250 میلی لیتر) اضافه کنید. بعد از این، اجازه دهید نوشیدنی به مدت 10 دقیقه دم بکشد. در نهایت به سادگی صاف کرده و مصرف کنید. می توانید این دارو را تا 2 یا 3 بار در روز مصرف کنید.

 

3. جینسینگ هندی 

این گیاه که به نام آشواگاندا نیز شناخته می شود ، به دلیل فواید سلامتی بسیار محبوب است. در مورد آندومتریوز، مکانیسم اثر آن با کاهش استرس مرتبط است.

یک مطالعه نشان داد که زنان مبتلا به اندومتریوز سطوح بالاتری از هورمون استرس کورتیزول دارند. به طور مشابه، مروری در مجله پزشکی جایگزین و مکمل گزارش داد که زنانی که جینسینگ چینی مصرف می‌کردند کاهش قابل توجهی در سطح استرس خود داشتند.

 

درمان گیاهی کیست اندومتریوز, گیاهان دارویی اندومتریوز, گیاه دارویی برای درمان اندومتریوز

درمان اندومتریوز با جنسینگ

 

چگونه از آن استفاده کنیم؟

این گیاه به صورت عصاره و قرص موجود است. این دومی بیشترین استفاده را دارد و می توانید طبق توصیه پزشک از آنها استفاده کنید.

در هر صورت رعایت توصیه های سازنده مکمل ضروری است.

 

4. بابونه

یکی از شناخته شده ترین داروهای طبیعی دیگر برای اندومتریوز، بابونه است. بر اساس تحقیقات ، ترکیب فعال آن به نام کریزین به کاهش رشد غیر طبیعی سلول های آندومتر کمک می کند. علاوه بر این، همانطور که در مطالعه دیگری در درمان های تکمیلی در عمل بالینی توضیح داده شده است ، این گیاه دارای ترکیبات فعالی است که به کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی ، به ویژه گرفتگی عضلات کمک می کند.

 

درمان گیاهی کیست اندومتریوز, گیاهان دارویی اندومتریوز, گیاه دارویی برای درمان اندومتریوز

درمان اندومتریوز با بابونه

 

چگونه از آن استفاده کنیم؟

ابتدا یک قاشق غذاخوری گل بابونه خشک (15 گرم) را در یک فنجان آب (250 میلی لیتر) اضافه کنید. سپس بگذارید خنک شود و مصرف کنید. می توانید آن را تا 2 یا 3 بار در روز مصرف کنید.  

 

5. آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از ارزشمندترین گیاهان دارویی برای اندومتریوز است. این ماده حاوی ماده فعالی به نام “مانوز-6-فسفات” است که ترمیم زخم و سنتز کلاژن را تحریک می کند. علاوه بر این، مواد مغذی گیاهی آن به عنوان تعدیل کننده ایمنی عمل می کنند که به کاهش آسیب سلولی و التهاب کمک می کند. در رابطه با اندومتریوز، یک مطالعه حیوانی گزارش داد که به مهار ضایعات اندومتریوز و نشانگرهای استرس اکسیداتیو کمک می کند. 

 

درمان گیاهی کیست اندومتریوز, گیاهان دارویی اندومتریوز, گیاه دارویی برای درمان اندومتریوز

درمان اندومتریوز با آلوئه ورا

 

چگونه از آن استفاده کنیم؟

به طور معمول، پالپ آلوئه ورا استخراج و با آب مخلوط می شود تا از خواص آن استفاده شود. با این حال، بهترین گزینه مصرف آن از طریق مکمل ها است. دومی در کپسول، عصاره و شربت موجود است. رعایت دوزهای پیشنهادی و مشورت با پزشک قبل از مصرف ضروری است.

 

توصیه هایی برای مصرف ایمن گیاهان دارویی برای اندومتریوز

تصور نادرستی در مورد گیاهان دارویی این است که از آنجایی که آنها طبیعی هستند، برای مصرف بی خطر هستند. حقیقت امر این است که برخی از آنها عوارض جانبی ایجاد می کنند، به خصوص زمانی که در مقادیر زیاد یا تحت شرایط خاص مصرف شوند.

 

بنابراین، قبل از امتحان هر یک از گزینه های داده شده، بسیار مهم است که دریابید که واکنش های ناخواسته احتمالی و موارد منع مصرف آنها چیست. به طور کلی در موارد زیر باید از مصرف آنها اجتناب کرد:

– بارداری و شیردهی (ابتدا با پزشک خود مشورت کنید)

– بیماری های از پیش تشخیص داده شده (به ویژه در مورد بیماری های کلیوی، کبدی یا قلبی عروقی)

– مصرف سایر داروها (در مورد هرگونه تداخل با پزشک خود مشورت کنید، برخی از گیاهان می توانند اثرات داروها را تقویت یا کاهش دهند)

در نهایت، ما باید به یاد داشته باشیم که این درمان ها جایگزین درمان پزشکی نیستند. اکثر آنها بر اساس ادبیات عامیانه یا تحقیقات حیوانی هستند. بنابراین، آنها یک گزینه اول نیستند.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

کاربرد و فواید گیاه مرموک؛ گیاهی با خواص شگفت انگیز
خواندن

درباره ی admin_asdooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *